موتور هوندا اسکوپی 110 ؛ مشخصات فنی + تجربه رانندگی

منتشر شده در 24 آذر 1404 ساعت 08:00

موتور سیکلت هوندا اسکوپی ۱۱۰ یکی از محصولات شرکت هوندا در کلاس اسکوتر است که ما در این مطلب به ارائه اطلاعاتی درباره آن میپردازیم.
شرکت هوندا موتورهای متعددی را در کلاسهای مختلف عرضه کرده و یکی از موتورهای عرضه شده توسط این شرکت موتور سیکلت هوندا اسکوپی ۱۱۰ نام دارد. این موتور سیکلت موتوری در کلاس اسکوتر است و در طراحی آن از عناصر کلاسیک و مدرن استفاده شده و به طور کلی شاهد طراحی جالبی هستیم. مانند سایر موتورهای کلاس اسکوتر موتور سیکلت هوندا اسکوپی ۱۱۰ نیز میتواند برای استفاده روزمره مناسب باشد و به همین دلیل ما در این مقاله به ارائه اطلاعاتی درباره آن میپردازیم.
طراحی ظاهری موتورسیکلت هوندا اسکوپی ۱۱۰

در طراحی ظاهری موتورسیکلت هوندا اسکوپی ۱۱۰ شاهد تلفیقی از طراحی مدرن و کلاسیک هستیم و تا حدودی طراحی این موتور جالب و جذاب به نظر میرسد. معمولا موتور سیکلت هوندا اسکوپی ۱۱۰ در رنگ بندی قرمز، سفید، مشکی و آبی عرضه میشود.
در نمای جلویی این موتور سیکلت شاهد یک چراغ گرد نسبتا کلاسیک هستیم که در فلاپ سینه جلو قرار گرفته و راهنماها با ابعاد مناسبی در سمت راست و چپ آن قرار دارند. راهنماها تا حدودی از طراحی هندسی بهرهمند شدهاند و به طور کلی چراغهای به کار رفته از نوع ال ای دی هستند که به کیفیت پرتاب نور کمک میکنند. فرمان این موتور سیکلت با استفاده از فلاپ پوشانده شده، ولی بعضی از جزئیات آزاردهنده آن همچنان قابل مشاهده هستند و در این بخش شاهد کیفیت ساخت بالایی نیستیم. در سمت راست و چپ فرمان دکمههای مختلفی مثل دکمه استارت، دکمه چراغ، راهنما، بوق و تغییر نور پایین به نور بالا قرار دارند و آینهها به شکل گرد روی فرمان تعبیه شدهاند. صفحه کیلومتر موتور سیکلت هوندا اسکوپی ۱۱۰ یک صفحه کیلومتر ترکیبی است که طراحی جالبی دارد و در بخش زیرین آن شاهد میزان کیلومتر طی شده، ساعت و میزان سوخت به صورت دیجیتالی هستیم و دور موتور در بخش آنالوگ قرار داده شده و چراغهای هشدار نیز در همین بخش قابل مشاهده هستند.
کمی پایینتر از صفحه کیلومتر و فرمان به کنسول و بخش سوئیچ میرسیم که طراحی مناسبی دارد و یک بخش بدون درب برای قرار دادن تجهیزاتی مثل تلفن همراه راکب تعبیه شده است. در سمت چپ شاهد درگاه usb هستیم که برای شارژ موبایل قرار داده شده است. فضای جاپایی در این اسکوتر مناسب به نظر میرسد و تا حدودی میتواند فضای کافی را در اختیار راکب قرار دهد. در بخش زین اسکوتر اسکوپی ۱۱۰ شاهد یک زین یک تکه تقریبا راحت هستیم که در بخش راکب راحتی را فراهم میکند، ولی در بخش ترک نشین نمیتوان با اطمینان از راحتی آن حرف زد، چرا که شاهد یک بخش صاف با پهنای کم هستیم. در قسمت زیر زین، باک این موتور تعبیه شده که ظرفیت آن ۴.۲ لیتر است و در کنار آن شاهد محل ذخیره سازی هستیم که برای قرار دادن کلاه ایمنی مناسب به نظر میرسد. در بخش انتهایی زین دستگیرهای به رنگ مشکی قرار دارد که برای حفظ تعادل ترک نشین کاربردی است.

در نمای جانبی اسکوتر اسکوپی شاهد یک نمای پوشیده شده با فلاپ و همچنین کاور زنجیر هستیم و نماد اسکوپی در بدنه حک شده است. نمای جانبی این موتور، جذاب به نظر میرسد و تا حدودی این طراحی جانبی به موتورهای وسپا شباهت دارد. در نمای عقب موتور سیکلت هوندا اسکوپی ۱۱۰ شاهد چراغ خطر ال ای دی عقب هستیم که روی فلاپ عقب تعبیه شده و چراغهای راهنما نیز در سمت راست و چپ آن قرار دارند. وزن این اسکوتر برابر با ۹۳ کیلوگرم است و تا حدودی سبک محسوب میشود.
ابعاد اسکوتر هوندا اسکوپی ۱۱۰ به شرح زیر است:
طول: ۱۸۷۴ میلیمتر، عرض: ۶۸۳ میلیمتر، ارتفاع: ۱۰۷۴ میلیمتر.
مشخصات فنی موتورسیکلت هوندا SCOPPY 110

موتور سیکلت هوندا اسکوپی ۱۱۰ از یک انجین چهار زمانه، تک سیلندر با دو سوپاپ بهره میبرد که حجم آن ۱۰۹.۵ سی سی گزارش شده و مجهز به سیستم هوا خنک است. قدرت تولید شده توسط این انجین برابر با ۹ اسب بخار در ۷۵۰۰ دور بر دقیقه بوده و شاهد گشتاوری معادل ۹.۳ نیوتون متر در ۵۵۰۰ دور بر دقیقه هستیم. کلاچ و دنده موتور سیکلت هوندا اسکوپی ۱۱۰ از نوع اتومات بوده و انتقال قدرت توسط تسمه به چرخ عقب صورت میگیرد. سیستم استارت این اسکوتر استارت الکتریکی است و شاهد سیستم تامین سوخت انژکتوری PGM-FI هستیم. سیستم تعلیق جلوی اسکوتر هوندا اسکوپی ۱۱۰ از نوع تلسکوپی است و در بخش عقب شاهد تک کمک فنر مرکزی هستیم. ترمز جلوی این اسکوتر از نوع دیسکی هیدرولیک همراه با سیستم ترمز cbs است و در ترمز عقب از ترمز کاسهای استفاده شده است. در لاستیک جلوی اسکوتر هوندا اسکوپی ۱۱۰ شاهد ابعادی معادل ۸۰/۹۰ و در لاستیک عقب شاهد ابعادی معادل ۹۰/۹۰ هستیم که هر دو لاستیک روی رینگهای ۱۴ اینچی سوار شدهاند.
تجربه سواری و رانندگی با موتور هوندا اسکوپی ۱۱۰
انجین موتور سیکلت هوندا اسکوپی ۱۱۰ تا حدودی قابل قبول به نظر میرسد و میتواند کارایی قابل قبولی را ارائه دهد. شتاب دهی این موتور سیکلت نیز قابل قبول است و در عین حال میتواند مصرف سوخت آن را کنترل کند. امکانات و آپشنهای پیشرفتهای مثل سیستم یافتن مسیر یکپارچه شده میتوانند تجربه سواری بهتری را ارائه داده و از گم شدن راکب در مسیرهای مختلف جلوگیری کنند. طراحی زین اسکوتر اسکوپی ۱۱۰ ارگونومیک بوده و میتوانید با استفاده از فضای ذخیرهسازی زیر زین در طول مسیر تجربه مناسبی را داشته باشید. حجم باک این اسکوتر محدود است و نسبت به بسیاری از موتور سیکلتها تا حدودی کم به نظر میرسد، ولی در عین حال شاهد صرفهجویی در مصرف سوخت هستیم که میتواند سوختگیری را با کمترین توقف برای راکب فراهم کند. در بخش سیستم تعلیق نیز تا حدودی میتوان تجربه سواری نرمی را ادعا کرد، چرا که سیستم تعلیق در جذب شوکهای وارد شده قابل قبول عمل میکند. سیستم ترمز نیز قابل قبول بوده و تا حدی میتواند رانندگی ایمنی را فراهم کند، ولی در بخش عقب از سیستم ترمز خاصی استفاده نشده و تنها شاهد ترمز کاسهای هستیم. در حالت کلی با توجه به آنچه که گفتیم موتور سیکلت هوندا اسکوپی ۱۱۰ برای رانندگی شهری مناسب بوده و میتواند تجربه جالبی را در داخل شهر برای شما فراهم کند.
رقبای موتور سیکلت هوندا اسکوپی ۱۱۰
در حال حاضر در بازار ایران شاهد حضور اسکوترهای متعددی با برندها و کیفیتهای مختلف هستیم. بعضی از این اسکوترها مونتاژ شده هستند و بعضی نیز توسط برند مادر وارد میشوند که کیفیت بهتری دارند. از اسکوترهای رقیب موتور سیکلت هوندا اسکوپی ۱۱۰ میتوان به موتور سیکلتها یا اسکوترهایی مثل یاماها GEAR 125، تی وی اس ویگو ۱۱۰ و هوندا اکتیو ۱۲۵ اشاره کرد. اسکوترهای ذکر شده تقریبا در حجم انجین مشابه عرضه میشوند و تا حدودی طراحی ظاهری مشابهی نیز دارند. علاوه بر این موارد قیمت این اسکوترها تقریبا در یک رنج بوده و تنها قیمت یاماها GEAR 125 بیشتر از موارد ذکر شده است.
مزایا و معایب موتور سیکلت هوندا اسکوپی ۱۱۰
مزایا: طراحی تقریبا قابل قبول، سواری تقریبا نرم، مصرف سوخت مناسب
معایب: محدودیت در فضای ترک نشین، باک تقریبا محدود، جذاب نبودن طراحی فلاپ بخش فرمان
در پایان باید بگوییم که اسکوتر اسکوپی ۱۱۰ که توسط شرکت هوندا عرضه میشود، طراحی ظاهری تقریبا جذابی دارد و در طراحی آن شاهد ترکیب المانهای کلاسیک و مدرن هستیم. قدرت و مشخصات فنی این موتور نیز تقریبا قابل قبول بوده و به طور کلی میتوان سواری نرمی را با اسکوپی ۱۱۰ تجربه کرد. این موتور سیکلت با رقبای خود تقریبا در یک رنج قیمتی قرار دارد و مصرف سوخت آن تا حدودی مناسب به نظر میرسد، ولی باک آن کم حجم بوده و علاوه بر آن شاهد محدودیت در فضای زین ترک نشین هستیم. در حالت کلی اگر به دنبال یک اسکوتر با برند مناسب و طراحی ظاهری قابل قبول هستید، میتوانید این اسکوتر را انتخاب کنید.
نظر شما درباره اسکوتر هوندا اسکوپی ۱۱۰ چیست؟ به نظر شما آیا طراحی ظاهری این موتور سیکلت جذاب است؟


