خودرو

موتور هوندا CBR 250 ؛ مشخصات فنی + تجربه رانندگی

موتور هوندا CBR 250 ؛ مشخصات فنی + تجربه رانندگی

موتورسیکلت هوندا CBR 250 موتورسیکلتی است که از سال ۲۰۱۱ شاهد حضور آن در بازارهای جهانی هستیم و ما در این مطلب به ارائه اطلاعاتی درباره آن می‌پردازیم.

موتورسیکلت هوندا CBR 250 از جمله موتورهای کلاس ریس محسوب می‌شود و همواره با گذشت زمان شاهد بروزرسانی‌های نسبتا جذابی در طراحی و همچنین انجین این موتورسیکلت هستیم. در ابتدای عرضه موتورسیکلت هوندا CBR 250 تنها شاهد یک نسخه معمولی بودیم، ولی با گذشت زمان تغییراتی در این موتور صورت گرفت و در حال حاضر شاهد یک نسخه ویژه از هوندا CBR 250 هستیم. این موتورسیکلت از جمله موتورسیکلت‌های قدرتمند و همچنین پرطرفدار بازار محسوب می‌شود و به طور دقیق نمی‌توان گفت که توسط کدام نمایندگی عرضه می‌شود، چرا که یک نماینده انحصاری ندارد. موتورسیکلت هوندا CBR 250 در مالزی و ژاپن تولید می‌شود و از حالت‌های رانندگی مختلفی برخوردار است. ما در این مقاله به بررسی این موتور می‌پردازیم و اطلاعاتی را درباره طراحی ظاهری، انجین، تجربه سواری و حتی رقبای آن در اختیار شما قرار می‌دهیم.

طراحی ظاهری موتورسیکلت هوندا CBR 250

موتور هوندا CBR 250 ؛ مشخصات فنی + تجربه رانندگی

طراحی ظاهری موتورسیکلت هوندا CBR 250 کاملا مشابه با طراحی موتورسیکلت‌های ریس محسوب می‌شود و این طراحی به طوری است که با یک نگاه متوجه کلاس آن خواهید شد. علاوه بر این موتور، موتورهایی مثل هیوسانگ ۲۵۰ و کاوازاکی ۲۵ آر زد ایکس نیز کلاس خود را به وضوح نشان می‌دهند و به طور کامل نمادی از موتور ریس هستند. موتورسیکلت هوندا CBR 250 در سال‌های ابتدایی تولید خود، در رنگ‌هایی مثل قرمز مات، مشکی مات، ترکیب قرمز و سفید و سفید در بازارهای جهانی عرضه شد و در نسخه‌های بعدی برای رنگ‌های قرمز مات و مشکی مات تغییراتی اعمال کردند که جذابیت ظاهری آن‌ها را افزایش داد. توجه داشته باشید که در ایران اکثر رنگ بندی این موتور عرضه شده است، ولی رنگ سفید آن فقط در بازارهای جهانی قابل دسترسی است و در ایران وجود ندارد.

طراحی نمای جلویی و چراغ موتورسیکلت هوندا CBR 250 نشان دهنده یک طراحی ژاپنی است و شبیه به سامورایی طراحی شده است. در واقع این سبک از طراحی چراغ و نمای جلویی، زبان طراحی یا امضای موتورهای هوندا محسوب می‌شود و به طور کلی در نمای جلویی این موتور شاهد جذابیت چراغ‌ها هستیم که از ۴ قسمت و یک سری خطوط شکسته تشکیل شده‌اند. در بخش بالایی شاهد دیلایت‌ها هستیم و نوربالا و چراغ اصلی موتورسیکلت هوندا CBR 250 در بخش پایین تعبیه شده‌اند. دیلایت‌های این موتور قابلیت تبدیل شدن به راهنما را دارند و زمانی که از کلید راهنما استفاده کنید متوجه خاموش شدن دیلایت و تبدیل آن به راهنما خواهید شد. مانند موتورهای کافه ریس و ریس، موتورسیکلت هوندا CBR 250 نیز از یک فرمان سه تکه بهره مند است و در سمت راست فرمان شاهد تعبیه کلیدهای استارت و کیل سوئیچ هستیم. معمولا کلید روشن کردن چراغ نیز در سمت راست فرمان تعبیه می‌شود، ولی در این موتور با روشن کردن موتور، چراغ روشن خواهد شد و نیازی به کلید نیست. در سمت چپ فرمان موتورسیکلت هوندا CBR 250، کلیدهای راهنما، پسینگ، تغییر مود، تعویض نور پایین به نور بالا و کلید Lap تعبیه شده‌اند.

صفحه کیلومتر این موتور، یک صفحه کیلومتر تمام دیجیتالی است و تا حدودی می‌توان ادعا کرد که ظاهر نسبتا متفاوتی دارد و اطلاعاتی مثل میزان سرعت، دور موتور، ساعت، مسافت طی شده، چراغ‌های هشدار، حالت رانندگی، آمپر آب و میزان بنزین را نشان می‌دهد. در موتورسیکلت هوندا CBR 250 از کلید کی لس استفاده نشده و سیستم سوئیچ آن سنتی محسوب می‌شود و این به این معنا است که شما باید با سوئیچ عادی، موتور را راه اندازی کنید. در طراحی باک این موتور از خطوط شکسته استفاده شده و شاهد یک باک عضلانی هستیم و می‌توان گفت این بخش با سایر بخش‌ها هماهنگی و هارمونی دارد. حجم باک موتورسیکلت هوندا CBR 250 تقریبا ۱۴.۵ لیتر است که در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۲.۵ الی ۳ لیتر بنزین مصرف می‌کند و با هر بار سوخت گیری ۳۰۰ الی ۴۰۰ کیلومتر پیش می‌رود.

موتور هوندا CBR 250 ؛ مشخصات فنی + تجربه رانندگی

در بخش زین این موتور شاهد یک زین دو تکه هستیم که در بخش راکب طراحی مناسبی دارد و فضای مناسبی برای راکب در نظر گرفته شده، ولی مانند سایر موتورهای ریس توجهی به راحتی ترک نشین نشده است. ارتفاع زین موتورسیکلت هوندا CBR 250 تا سطح زمین ۷۹۰ میلی‌متر است که ارتفاع بدی به نظر نمی‌رسد و می‌تواند ارتفاع مناسبی برای افراد با قد بالای ۱۷۰ سانتی متر باشد. در نمای جانبی این موتور شاهد طراحی نسبتا بزرگ و متفاوت اگزوز هستیم که مجهز به دو خروجی است و یک طراحی ترکیبی دارد. در انتها یا نمای عقبی نیز چراغ خطر به شکل دو تکه طراحی شده است و راهنماهای عقب به صورت مجزا در بخش پایه پلاک تعبیه شده‌اند. وزن تر موتورسیکلت هوندا CBR 250 تقریبا ۱۶۶ الی ۱۶۸ کیلوگرم گزارش شده است که تا حدودی می‌تواند هندلینگ را برای راکب دشوار کند.

ابعاد موتورسیکلت هوندا CBR 250 به شرح زیر است:

طول: ۲۰۶۰ میلی‌متر، عرض: ۷۲۴ میلی‌متر، ارتفاع: ۱۱۱۰ میلی‌متر.

مشخصات فنی ابعاد موتورسیکلت هوندا CBR 250

موتور هوندا CBR 250 ؛ مشخصات فنی + تجربه رانندگی

موتورسیکلت هوندا CBR 250 از یک پیشرانه دو سیلندر، ۴ زمانه، ۸ سوپاپ و سیستم آب خنک بهره مند است و آرایش سوپاپ‌ها در این پیشرانه DOHC محسوب می‌شود. حجم انجین این موتور ۲۴۹.۸ سی سی گزارش شده است و نسبت تراکم آن ۱۱.۵ به یک محسوب می‌شود. سیستم سوخت رسانی موتورسیکلت هوندا CBR 250 از نوع انژکتور برقی است و گیربکس آن یک گیربکس ۶ سرعته است که با استفاده از زنجیر نیرو را به چرخ عقب منتقل می‌کند. قدرت تولید شده توسط این موتور ۳۸.۲ اسب بخار در ۱۲۵۰۰ دور بر دقیقه است و همچنین گشتاور آن ۲۳.۳ نیوتن‌متر در ۱۱ هزار دور بر دقیقه گزارش شده است. در نسخه‌های جدید موتورسیکلت هوندا CBR 250 شاهد ۴۱.۵ اسب بخار قدرت و ۲۵ نیوتن‌متر گشتاور هستیم و شتاب صفر تا صد آن ۵ الی ۶ ثانیه گزارش شده است.

در سیستم تعلیق جلو و عقب این موتور از محصولات برند شوآ استفاده شده و در بخش جلو دو کمک فنر تلسکوپی معکوس مشاهده می‌شود و در بخش عقب نیز یک کمک فنر گازی ۵ حالته تعبیه شده است. لاستیک‌های استفاده شده در موتورسیکلت هوندا CBR 250 هردو IRC هستند و سایز لاستیک جلو و عقب به ترتیب برابر با ۱۱۰/۷۰ و ۱۴۰/۷۰ است که روی رینگ‌های ۱۷ اینچی فولادی اسپرت سوار شده‌اند. در سیستم ترمز این موتور شاهد ترمز دیسکی ۳۱۰ میلی‌متری ۲ پیستونه در بخش جلو و ترمز دیسکی ۲۴۰ میلی‌متری ۱ پیستونه در بخش عقب هستیم که هردو به سیستم ABS مجهز شده‌اند.

تجربه سواری و رانندگی با موتورسیکلت هوندا سی بی آر ۲۵۰

موتور هوندا CBR 250 ؛ مشخصات فنی + تجربه رانندگی

استایل نشستن روی موتور هوندا سی بی آر ۲۵۰ مشابه با موتورهای مسابقه‌ای است و با سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت می‌توان هیجان واقعی را تجربه کرد. شتاب و قدرت این موتور خوب به نظر می‌رسد و با سیستم تعلیق شوآ و همچنین زین نسبتا مناسب در بخش راکب، می‌تواند سواری نسبتا نرمی را ارائه دهد. البته سواری در بخش ترک نشین هوندا CBR 250 چندان توصیه نمی‌شود، چرا که فضای بسیار اندکی دارد و در انتهای آن برای حفظ تعادل ترک نشین، دستگیره تعبیه نشده است و تنها شاهد یک رکاب چرمی هستیم. حجم باک این موتور می‌تواند برای سفرهای کوتاه و حتی سواری‌های روزمره مناسب باشد و در سایه سیستم ترمز آن می‌توانید با خیال راحت رانندگی کنید.

رقبای موتورسیکلت هوندا CBR 250

اگر در بازه قیمتی موتورسیکلت هوندا CBR 250 به دنبال رقبای مناسبی باشیم، می‌توانیم به موتورهایی مثل یاماها آر ۲۵ و کاوازاکی نینجا ۲۵۰ اشاره کنیم. یک سری از رقبای این موتور نیز به عنوان رقبای غیر مستقیم محسوب می‌شوند، چرا که از نظر قیمت و قدرت اختلاف زیادی دارند. از رقبای غیر مستقیم هوندا سی بی آر ۲۵۰ می‌توان به هیوسانگ GTR 250 و بنلی ریس ۲۵۰ اشاره کرد.

نقاط ضعف و مثبت هوندا CBR 250 و جمع بندی

مزایا: طراحی نسبتا جذاب، مجهز بودن به سیستم ترمز ABS، سواری نسبتا نرم

معایب: لوازم یدکی نسبتا گران، عملکرد نسبتا ضعیف در مانور شهری، محدودیت فضای ترک نشین

در پایان باید بگوییم که هوندا CBR 250 یکی از موتورهای ریس بازار محسوب می‌شود که تا حدودی عملکرد قابل قبولی دارد و در کنار طراحی جذاب، انجین قابل قبول و تجربه سواری نسبتا نرم خود می‌تواند گزینه مناسبی برای سفرهای کوتاه یا تردد روزانه باشد.

نظر شما درباره هوندا CBR 250 چیست؟ به نظر شما این موتور کلاس ریس از عملکرد مناسبی برخوردار است؟

موتور وسپا اسپرینت ۱۵۰؛ مشخصات فنی + تجربه رانندگی

Source link

تیم تحریریه ایران مگ

تیم تحریریه irannmag.ir مجموعه‌ای از نویسندگان، پژوهشگران و تولیدکنندگان محتواست که با رویکردی حرفه‌ای، تلاش می‌کنند جدیدترین و دقیق‌ترین اطلاعات را در حوزه‌های مختلف در اختیار مخاطبان قرار دهند. ما با تکیه بر اصول شفافیت، دقت و آگاهی‌رسانی، محتوایی قابل اعتماد و خواندنی تولید می‌کنیم تا تجربه‌ای ارزشمند برای همراهان ایران‌مگ رقم بزنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا