خودرو

موتور دینو CL 150 ؛ مشخصات فنی + تجربه رانندگی

موتور دینو CL 150 ؛ مشخصات فنی + تجربه رانندگی

موتور سیکلت دینو سی ال ۱۵۰ یکی از موتورهای طرح کلیک است که ما در این مقاله قصد داریم به ارائه اطلاعاتی درباره آن بپردازیم.

شرکت دینو موتور از جمله شرکت‌های فعال در زمینه ساخت موتورسیکلت بوده که در سال ۱۳۸۱ تاسیس شده و موتورهای متعددی را در کلاس اسکوتر، ریس، استریت، کروزر و تریل عرضه کرده است‌. علاوه بر این موارد شاهد تولیداتی نظیر موتور برقی، دوچرخه و اکسسوری‌هایی مثل کلاه کاسکت در شرکت دینو موتور هستیم. یکی از موتور سیکلت‌های عرضه شده توسط این شرکت، موتور سیکلت دینو سی‌ال ۱۵۰ نام دارد که طرح هوندا کلیک بوده و طراحی ظاهری آن مشابه همین موتور سیکلت است. با توجه به محبوبیت موتور سیکلت‌ کلیک شرکت‌های متعددی دست به الگوبرداری آن زده‌اند و دینو موتور نیز یکی از این شرکت‌ها است. موتور سیکلت دینو سی ال ۱۵۰ مانند هوندا کلیک موتوری در کلاس اسکوتر بوده و طراحی ظاهری تقریباًجذابی دارد. ما در این مقاله به بررسی طراحی ظاهری این موتور سیکلت می‌پردازیم و اطلاعات جامعی را در خصوص مشخصات فنی و تجربه سواری آن در اختیار شما قرار می‌دهیم.

طراحی ظاهری موتور دینو CL 150

موتور دینو CL 150 ؛ مشخصات فنی + تجربه رانندگی

طراحی ظاهری موتور سیکلت دینو سی‌ال ۱۵۰ مشابه هوندا کلیک انجام شده و به طور کلی شاهد طراحی نسبتا جذابی در این موتور سیکلت هستیم. موتور سیکلت دینو CL 150 در رنگ‌های سبز، مشکی، آجری، سبز تیره، زرد، آبی روشن، سفید-نارنجی و نقره‌ای عرضه می‌شود. در نمای جلویی این موتور سیکلت شاهد دماغه نسبتا تیز هستیم که به آن حالت تهاجمی بخشیده و چراغ‌ها به صورت اسپرت و کشیده قرار گرفته‌اند. راهنماها ابعاد تقریبا بزرگی دارند و زیر چراغ‌های اصلی قرار گرفته‌اند. فرمان این موتور سیکلت مانند بسیاری از اسکوترها یک فرمان لوله‌ای پوشیده شده با فلاپ است که در سمت راست و چپ آن شاهد دکمه‌هایی مثل استارت و استاپ انجین، کلید چراغ، راهنما، بوق و همچنین تغییر وضعیت نور پایین و نور بالا هستیم. آینه‌ها به صورت چند ضلعی طراحی شده و با فریم پلاستیکی خود روی این فرمان قرار گرفته‌اند.

صفحه کیلومتر موتور سیکلت دینو سی ال ۱۵۰ یک صفحه کیلومتر دیجیتالی است که میزان مسافت طی شده، سرعت، ساعت، دور موتور و میزان بنزین نشان می‌دهد و چراغ‌های هشدار در قسمت بالایی آن قرار گرفته‌اند. کمی پایین‌تر از فرمان و صفحه کیلومتر شاهد ست سوئیچ هستیم که سوئیچ، قفل فرمان و قفل زین در این بخش تعبیه شده است. پایین‌تر از بخش سوئیچ نیز شاهد یک قلاب برای قرار دادن کلاه ایمنی یا به عبارتی شاهد نگهدارنده کلاه ایمنی هستیم که امکان آویزان کردن کیسه نیز در آن وجود دارد.

موتور دینو CL 150 ؛ مشخصات فنی + تجربه رانندگی

بخش جاپایی در این اسکوتر تقریبا مناسب طراحی شده و در زیر آن باتری تعبیه شده است. زین موتور سیکلت دینو سی ال ۱۵۰ یک زین تقریبا نرم یک تکه است که تا حدودی ارتفاع مناسبی دارد و می‌تواند برای افراد مختلف سواری مناسبی را ارائه دهد. بخش ترک نشین زین تا حدودی طراحی محدودی دارد و در دنباله آن شاهد یک دستگیره برای حفظ تعادل ترک نشین در هنگام سواری هستیم که به جذابیت قسمت انتهایی موتور نیز افزوده است. در بخش زیر زین شاهد یک باک چهار و نیم لیتری هستیم که برای باز کردن آن باید باک را در جهت خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید و پیشنهاد می‌شود که از بنزینی با اکتان بالای ۹۰ استفاده کنید.

در نمای جانبی اسکوتر دینو CL 150 شاهد فلاپ‌های متعددی هستیم که بخش‌های مختلف موتور را پوشانده و انتهای اگزوز با تزیینات کرومی دیده می‌شود. در همین نمای جانبی شاهد نام DINO CL  در نزدیکی فلاپ چسبیده به زین هستیم و جک بغل، جک وسط، مجموعه کلاچ و فیلتر هوا در سمت چپ قابل مشاهده هستند و در سمت راست اگزوز دیده می‌شود. در نمای عقب این موتور سیکلت شاهد چراغ خطر عقب در قسمت زیر زین هستیم و پایین‌تر از آن چراغ‌های راهنمای عقب در سمت راست و چپ بر روی محل قرارگیری پلاک تعبیه شده‌اند و کمی پایین‌تر از آن نیز شبرنگ‌های عقب در سمت راست و چپ حضور دارند. وزن خالص اسکوتر دینو سی ال ۱۵۰ برابر با ۱۰۳ کیلوگرم است که وزن مناسبی برای یک اسکوتر به نظر می‌رسد و می‌تواند سواری و هندلینگ مناسبی را برای راکب فراهم کند.

ابعاد اسکورت دینو CL 150 به شرح زیر است:

طول: ۱۹۸۰ میلی‌متر، عرض: ۸۴۵ میلی‌متر، ارتقاع: ۱۲۵۰ میلی‌متر.

مشخصات فنی موتورسیکلت دینو CL 150

موتور دینو CL 150 ؛ مشخصات فنی + تجربه رانندگی

در موتور سیکلت دینو سی‌ال ۱۵۰ شاهد یک انجین تک سیلندر، هوا خنک با دو سوپاپ و با حجم ۱۴۹.۶ سی سی هستیم که قادر است حداکثر توانی معادل ۶.۵ کیلووات را در ۷۵۰۰ دور بر دقیقه تولید کرده و در نهایت به گشتاوری معادل ۹ نیوتن‌متر در ۷۰۰۰ دور بر دقیقه برسد. نسبت تراکم انجین این اسکوتر ۱۰.۳ به یک گزارش شده و سیستم انتقال قدرت آن cvt اتوماتیک تسمه‌ای است. در موتور سیکلت دینو سی‌ال ۱۵۰ شاهد سیستم سوخت رسانی efi و استاندارد آلایندگی یورو ۴ هستیم و سیستم استارت آن برقی و هندلی است. سیستم روغن کاری این موتور سیکلت از نوع فشار و پاشش بوده و شاهد یک باتری ۱۲ ولت و ۷ آمپر ساعتی هستیم که برق مورد نیاز چراغ‌ها و استارت موتور را فراهم می‌کند. سیستم تعلیق جلوی موتور سیکلت دینو سی ال ۱۵۰ از نوع تلسکوپی بوده و در بخش عقب شاهد تک کمک فنر مرکزی مونوشاک هستیم و ترمز جلو دیسکی و همچنین ترمز عقب از نوع کاسه‌ای است. این موتور سیکلت به ترمز abs مجهز است و سایز لاستیک‌های آن برابر با ۹۰/۹۰ بوده که روی رینگ‌های ۱۴ اینچی سوار شده‌اند.

تجربه سواری و رانندگی با موتورسیکلت دینو CL 150 طرح هوندا کلیک

موتور دینو CL 150 ؛ مشخصات فنی + تجربه رانندگی

موتور سیکلت دینو CL 150 تا حدودی می‌تواند تجربه سواری مناسبی را ارائه دهد، چرا که زین آن طراحی مناسبی دارد و فقط بخش ترک نشین آن به صورت صاف و محدود طراحی شده است. بخش جاپایی این موتور سیکلت فضای مناسبی را در اختیار پای راکب قرار می‌دهد و کمی بالاتر شاهد فضای نسبتا محدود برای پایه ترک نشین هستیم که امکان سر خوردن پا نیز وجود دارد. حجم باک موتور سیکلت دینو CL 150 تا حدودی محدود به نظر می‌رسد، ولی مصرف سوخت آن چندان بالا نیست و می‌تواند سواری مناسبی را در داخل شهر ارائه دهد. سیستم تعلیق این اسکوتر در مسیرهای ناهموار و مسیرهای آسفالتی عملکرد مناسبی را ارائه داده و تا حدودی ضربات وارده را دفع می‌کند، ولی در بعضی از مسیرها ممکن است شاهد لرزش‌هایی باشید که در یک موتور کلاس اسکوتر تا حدودی طبیعی به نظر می‌رسد. حداکثر بار قابل تحمل اسکوتر دینو سی ال ۱۵۰ تقریبا ۱۵۰ کیلوگرم گزارش شده که می‌تواند قابل توجه باشد. این اسکوتر ۸۵ الی ۹۵ کیلومتر بر ساعت سرعت دارد و تا حدودی می‌تواند تجربه سواری جالبی را با این سرعت در اختیار شما قرار دهد. در حالت کلی فرمان‌پذیری و هندلینگ این موتور سیکلت با توجه به سیستم فرمان و همچنین وزن آن مناسب به نظر می‌رسد و می‌تواند موتور دینو سی ال ۱۵۰ را به گزینه مطلوب برای مسافت‌های داخل شهری و حتی ترافیک‌ها تبدیل کند. ترمزهای این موتور سیکلت تا حدودی عملکرد مناسبی دارند و وجود ترمز abs ایمنی راکب را افزایش داده و از ریسک سواری می‌کاهد.

رقبای اسکوتر دینو CL 150

در حال حاضر رقبای متعددی را در کلاس اسکوتر می‌توان برای موتور سیکلت دینو سی ال ۱۵۰ نام برد، ولی ترجیح ما نام بردن رقبای با حجم انجین مشابه است. با توجه به همین مسئله می‌توانیم به موتور سیکلت طرح کلیک ۱۵۰ کبیر اشاره کنیم که حجم انجین مشابهی دارد و طراحی ظاهری آن نیز مانند همین موتور سیکلت انجام شده است. موتور سیکلت هانی طرح کلیک ۱۵۰ نیز شرایط مشابهی دارد و می‌تواند رقیبی برای دینو سی‌ال ۱۵۰ باشد.

مزایا و معایب موتورسیکلت دینو CL 150 و جمع بندی

مزایا: طراحی ظاهری تقریبا جذاب، سیستم تعلیق قابل قبول

معایب: محدودیت مخزن سوخت، محدودیت در زین ترک نشین

در پایان باید بگوییم که موتور سیکلت دینو CL 150 یکی از موتورهای کلاس اسکوتر است که مشابه موتور سیکلت هوندا کلیک طراحی شده و توسط دینو موتور عرضه می‌شود. در طراحی ظاهری این اسکوتر شاهد طراحی نسبتا جذاب و مشابهی با موتور سیکلت هوندا کلیک هستیم و عملکرد انجین تا حدودی قابل قبول به نظر می‌رسد و می‌تواند سواری تقریبا نرمی را ارائه دهد. موتور سیکلت دینو سی ال ۱۵۰ به سیستم abs مجهز شده، ولی محدودیت مخزن سوخت آن می‌تواند آزاردهنده باشد و علاوه بر آن شاهد محدودیت در بخش زین ترک نشین نیز هستیم.

به نظر شما آیا موتور سیکلت دینو سی ال ۱۵۰ ارزش خرید دارد؟

پژو ۴۰۵ GLX ؛ معرفی + مشخصات فنی

Source link

تیم تحریریه ایران مگ

تیم تحریریه irannmag.ir مجموعه‌ای از نویسندگان، پژوهشگران و تولیدکنندگان محتواست که با رویکردی حرفه‌ای، تلاش می‌کنند جدیدترین و دقیق‌ترین اطلاعات را در حوزه‌های مختلف در اختیار مخاطبان قرار دهند. ما با تکیه بر اصول شفافیت، دقت و آگاهی‌رسانی، محتوایی قابل اعتماد و خواندنی تولید می‌کنیم تا تجربه‌ای ارزشمند برای همراهان ایران‌مگ رقم بزنیم.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا